Reçeteli ilaçlar

PSİKİYATRİDE İLAÇ KULLANIMI

İlaç tedavisi, psikiyatrik hastalıklarda psikoterapi, eğitim ve psikososyal destek yöntemlerine ek olarak, bazen de tek başına  kullanılabilmektedir.

İlaç seçiminde; hastanın tanısı, ek hastalığının veya ek ilaç kullanımının olup olmaması,  ilacın etki alanlarına, uygun doz, etki ve kullanım süresine, yan etkilerine dikkat etmek gerekmektedir.

1. Yaşlılarda, gebelerde ve süt veren annelerde doz ve yan etkiler iyi değerlendirilmelidir.

2. En etkili ve en az yan etkili ilaç, en etkili ve en düşük dozda, gereken sürede verilmeye çalışılmalıdır.

3. Genel olarak ilaçların hastayı ve ailesini tedirgin edebilen, fakat genellikle önlenebilir, zararsız ya da geçici olan yan etkileri vardır.

4. Genel olarak antidepresan ilaçların etkilerinin başlaması, 10-15 günü bulabilmektedir. Antidepresanlar psikiyatrik hastalığın sinirlilik, ümitsizlik, çaresizlik, değersizlik, suçluluk, intihar düşünceleri gibi ruhsal ve enerji kaybı, konsantrasyon güçlüğü, uyku ve iştah bozukluğu gibi fiziksel belirtilerine etki ederler.

5. Antidepresanların cinsel işlevlere etki edebilmektedir, cinsel isteksizlik, erkekte geç boşalma, orgazm olamama gibi yan etkiler görülebilir. Bu durumda ilaç değişikliği veya bu etkileri azaltacak ek ilaçlar verilebilir. Bu yan etkiler kalıcı değildir.

6. Hastalar genelde iyileşme olur olmaz ilacı kesme eğiliminde olabilirler. İyileşme olsa bile ilaç dozunun sürdürülmesi, hekim kontrolünde dozun azaltılması ve kesilmesi gerekmektedir.

Hiçbir hastalıkta doktor tavsiyesi olmadan ilaç kullanmamak gerekir. Psikiyatrik ilaç kullanımı da mutlaka hekim gözetiminde olmalı, psikiyatristin önerilerine uyulmalıdır.

Psikiyatrik rahatsızlıkların tedavisinde bazen tek başına ilaç tedavisi, bazen tek başına psikoterapi, bazen de psikoterapi ile birlikte ilaç tedavisi gerekebilir. Psikiyatristler bu konuda karar almaya ve tedavinizi yürütmeye yasal olarak yetkili tek ruh sağlığı profesyonelidir.